Lada on venäjällä lisenssivalmistettu "kansan auto", jonka perustana toimi Fiat 124. Fiat 124 julkaistiin -66 ja Ladan valmistus alkoi Toggliatissa -70. Alussa Lada käytti Fiatin valmistamia osia kunnes omat tuotantolinjat saatiin käyttöön. Fiatin moottoria ei haluttu luovuttaa Venäläisille, joten Ladaan kehitettiin italiassa oma kannen yläpuolisella nokka-akselilla oleva moottori. Kone oli modernimpi kuin Fiatin tappikone. Molemmat tuottivat noin 1.2 litran tilavuudella 60 hevosvoimaa. Ladaan vaihdettiin taakse isot 11" rumpujarrut ja maavara nousi Fiatin 12 cm:stä 17 cm:iin.

Ottaen huomioon että perusrakenne suunniteltiin -66, Lada oli aikakaudellaan edistyksellinen auto. 600 Fiateihin ja mineihin verrattuna Lada tarjosi suuria sisätiloja, hyvää näkyvyyttä, tehokasta lämmitystä ja tunnokasta ajettavuutta. Käynnistyvyys pakkasessa päihitti esikuvansa ja japanilaiset kilpailijat. Alusta oli suunniteltu sora- ja metsäteille. Markkinat vetivät vuodesta toiseen eikä hyväksi hiottua perusrakennetta katsottu tarpeelliseksi muuttaa. Moottorin apulaitteet, vaihdelaatikko ja ulkopeltien muoto muuttuivat vuosien saatossa. Lopulta vuonna '97 EU:n määräykset lopettivat takaveto-Ladan maahantuonnin Suomeen koska turvavyö oli kiinnitetty kardaanitunneliin. Kanttilada ei ole kuitenkaan kokonaan kadonnut vaan sitä valmistetaan yhä 700 000 kpl vuodessa vaikeisiin olosuhteisiin.

Aivan kuten 600 Fiatinkin kohdalla oli, nykyisin kaikkialta löytyviä Ladoja paalataan minkä keretään. Jonain päivänä, kun suurin osa Ladoista on jo paalattu, huomataan Ladan arvo historiassamme.

Tekniikka:

Tuulilasi 9/2003

sivu 1 sivu 2 sivu 3 sivu 4

Mobilisti 7/2002

sivu 1 sivu 2 sivu 3 sivu 4