Kohti parempaa kaasutinta

Daazin tilalle ostin fiat-abarth -netistä Fiat Argentan (1.6TC 100s -85) Weber 32/34 DMTR-kaasarin. Se on ollut 100 heppaisessa 1.6 koneessa, mahdollisuudet toimintaan olivat siis aika hyvät. Aikaa kului ilman kiinnostusta nikkarointiin, mutta parin kuukauden odottelun jälkeen asialle oli pakko tehdä jotain. Weberin pulttijako ei pituuden puolesta sovi, mutta toisen pään voi aukaista rälläkällä varovasti. Toisessa päässä on tyhjäkäynnin seossäädöt joten sitä ei kannata rälläköidä ollenkaan. Kaasari vaatii lisäksi tyhjäkäynnin sammutusventtiiliin sähköä, sen saa puolan virtalukon puoleisesta navasta.

Kaasuvipu tulee sopivalle kohdalle, mutta se toimii väärin päin. Itse ratkaisin ongelman siirtämällä kaasuvivustoon tulevan pallukan akselin alapuolelle. Tästä seuraa että venttiilikopassa oleva kiinnike ei ole lähelläkään oikeaa kohtaa. Taivuttamalla sitä ei saa toimimaan, mutta leikkaamalla ja hitsaamalla sen sopivaan kohtaan kaasusta tulee hyvä. Toisen alkuperäisen kaasuvivun akselin joutuu korvaamaan lyhyemmällä kierretapilla. Hitsausjälki on tekijän näköistä, mutta kannen vaihdon yhteydessä hitsauksia olisi tarkoitus siistiä.

Ryyppyvaijerikaan ei luonnollisesti mene alkuperäiselle paikalleen. Rautasahalla katkaisemalla ja migillä täppimällä sen saa menemään lähes alkuperäisen näköisesti. Ilmanputsaria kaasarin mukana ei tullut joten sosialisoin sen varaosa 1200s:stä. Uusien reikien porauksen jälkeen liitos ei ollut lähelläkään tiivistä. Traktorin sisäkumista kolme tiivistettä tekemällä ilmanputsari tiivistyy nätisti. Ylin tiiviste kannattaa liimata sikaflexillä ilmanputsariin. Ilmanputsarista lähtevän snorkkelin poistamisella saa kivat imuäänet ilman kalliita "vapaa"virtaussuotimia.

Lopputulos: todella hyvä. Kaasu on herkempi kuin ennen. Ajamisesta tuli miellyttävää ja vääntö löytyy jo tyhjäkäynniltä alkaen. Tasakaasulla ajaessa seos menee laihalle, mutta heti kaasua painaessa tehot tulevat nykimättä. Yläkierrosten tehoon kaasuttimen vaihdolla ei juuri ollut merkitystä. Tämä johtuu Daazin 34 mm:n kakkoskurkusta, joka on samaa kokoluokkaa Weberin kanssa. Nyt Ladalla voi ohittaa helpommin, aina ei tarvitse pudottaa neloselle asti. Huippunopeutta en ole kokeillut, mutta 140 ottaa kivasti ohituksessa. 30 euron hinta kannatti sijoittaa laatukaasariin.

Lisähuomiona vielä, pakokaasujen päästöarvot laskivat katsastuskonttorin laitteiden mukaan.